Jak používat obrázky tarotových karet na blogu, sociálních sítích a v dalších médiích

Když budu na Instagramu sdílet kartu dne, může mě někdo žalovat? Kolik tarotových karet smím vložit do jednoho článku na blogu? Musím někomu hlásit, když chci poslat fotografii svého tarotového výkladu platícímu zákazníkovi? Podobné otázky si možná kladete také. Nebo byste přinejmenším měli. V tomto článku se na ně pokusíme odpovědět.

Tarotové karty jsou v principu autorská díla. Jsou výsledkem originálního nápadu a kreativní snahy autora, proto se na ně vztahují autorská práva a jejich použití podléhá určitým omezením.

Většina na trhu dostupných tarotových sad přitom pochází z produkce několika málo vydavatelství. Tarotová asociace Tarosophy požádala jejich zástupce o vyjádření, jak s tarotovými kartami správně pracovat. Výstupy publikovala v článku na svém blogu, ze kterého jsme (v přeložené a krácené verzi) čerpali.

Autorské právo a zdravý rozum

Kdybychom to brali technicky a doslova, každé sdílení tarotové karty dne na blogu nebo sociálních médiích by bylo porušením autorských práv. Koneckonců je publikujeme proto, abychom získali nové klienty na výklad nebo zvýšili zájem o své služby, takže z nich máme profit.

Na druhou stranu žádný vydavatel není schopen zvládnout stovky žádostí denně o vydání licence pro každou recenzi či „kartu dne“. A on-line publicita je i pro vydavatele dobrou reklamou. Sdílení jedné či několika karet zpravidla vyvolá stejnou reakci: „Hezká karta. A z jaké je sady?“ Což je bezpochyby dobrá věc pro prodej i propagaci samotných karet, nejen kartáře, který ji na svém blogu sdílel.

Obrázky jedné nebo několika karet obecně můžete sdílet na svém webu, blogu nebo sociálních médiích bez nutnosti žádat o zvláštní povolení, nebo platit poplatky. Platí to pro sady, vydané US Games Systems, Llewellyn nebo Lo Scarabeo nebo Schiffer, a účely, jako je recenze, karta dne či ilustrace k článku. Pouze je třeba uvést, že autorská práva patří těmto vydavatelům.

V případě US Games se stejné podmínky vztahují také na použití karet v rámci placených e-mailových, telefonických a skype výkladů. Od ostatních vydavatelů k tomuto konkrétnímu účelu nemáme vyjádření.

Pozor na komerční využití

Další použití tarotových karet jsou už ale zjevným zásahem do práv autora. Zejména se jedná o situace, které přináší zisk třetí straně. Do této kategorie patří například tisk tarotové karty na komerčně prodávané tričko, naskenování celé sady pro tisk a prodej v jiném státě, nebo vydání celé knihy pod jiným názvem a s jiným jménem.

V pořádku už není publikovat on-line skeny celých tarotových sad, zvláště ve vysokém rozlišení. Problematické je také použití licencovaných obrázků v propagačních materiálech kartářů, zejména na vývěsních štítech, letácích, bannerech a vizitkách.

O souhlas vydavatele je třeba žádat také v případě, kdy chcete fotografie tarotových karet použít ve své tištěné či elektronické knize, nebo při tvorbě vlastního on-line vykládacího systému. V posledně uvedeném případě licenci s největší pravděpodobností nedostanete.

Pozor je potřeba dávat také v případě, kdy tvoříte vlastní tarotovou sadu s použitím existujících obrazů, fotografií, filmových postav a dalších motivů, které mohou být předmětem autorských práv. Kdyby vás například napadlo vyrobit tarotovou sadu na motivy knih o Harry Potterovi, seznam probíhajících soudních sporů v tomto článku (anglicky) vás od toho nejspíš spolehlivě odradí.

Zde jsou konkrétní vyjádření vydavatelů:

US Games Systems

„Pokud kartáři zveřejňují obrázky námi vydaných tarotových sad na sociálních médiích, na blozích, ve videích a podobně, je to pro nás v pořádku. Abychom chránili naše umělce, dříve jsme požadovali poplatky za použití obrázků v on-line výkladech, ale už tak nečiníme.

Po pečlivé revizi našich podmínek použití a toho, jak ovlivňují naše klienty, jsme se rozhodli původní poplatek 250 USD za použití námi vlastněných obrázků v on-line, e-mailových nebo telefonických výkladech zrušit.

V zájmu ochran práv našich umělců žádáme při publikování obrázků našich karet o uvedení této formulace: „Obrázky karet jsou chráněny autorským právem U.S. Games Systems, Inc.” (Card images are © Copyright U.S. Games Systems, Inc.”)

Llewellyn Worldwide

„Pokud se zamilujete do jedné z našich sad a chcete o ní psát, blogovat nebo tweetovat, je to skvělé. Chcete-li přiložit obrázek jedné nebo několika karet, které vás oslovily – je to také v pořádku. Požádat o svolení je od vás laskavé, ale není to nezbytné. Kdykoli sdílíte obrázek karty, prosím, uveďte název sady a jméno autora. Ale nesdílejte celou sadu. Pojďme sdílet a užívat tarotové sady zodpovědně a společně oslavujme autory, kteří umožnili jejich vznik.“

Schiffer Books

„Při publikování obrázků z tarotů, vydaných nakladatelstvím Schiffer, je třeba uvést copyright s názvem vydavatele nebo se jménem autora. V pořádku je také vodoznak. U výukových materiálů je třeba vždy kontaktovat vydavatele. Licence záleží na použití. Kniha, karty a obrázky jsou předmětem autorských práv a nevztahuje se na ně politika „fair use“. 

Fotografie tarotového výkladu lze publikovat, ale skenování karet není dovoleno. Zveřejnit obrázky pro účely recenze není problém, podobně jako prezentovat fotografie karet klientovi v rámci výkladu. Neziskové organizace mohou bezúplatně používat obrázky na svých webech. Pokud chcete využít motivy z karet jako součást svého profesionálního kartářského brandingu, je třeba uhradit autorovi honorář. Jeho výše záleží na použití a konkrétní dohodě s autorem.“

Synergie

Jelikož většina českých kartářů bude nejspíše pracovat s tarotovými kartami vydanými v Česku, o vyjádření jsme požádali také nakladatelství Synergie. Majitel a zakladatel nakladatelství Robert Gajdoš k tomu uvedl:

„Nekomerční použití/sdílení jednoho nebo několika obrázků karet je zcela v pořádku a ceníme si ho, pokud uvedete zdroj – tj. název sady a vydavatele. Jakékoliv komerční využití (reklamní materiály, on-line vykládací systémy, atd.) je zásahem do autorských práv a vyžaduje souhlas jejich majitele.“

 

Na úvodním obrázku je Zlatý Tarot Cira Marchettiho, vydaný nakladatelstvím Synergie.

JE LIBO TAROT DO E-MAILU?

Jakmile na blogu vyjde nový článek, dáme vám vědět.