Vykládáte karty profesionálně, tedy za peníze? Pak pravděpodobně máte webové stránky. Vlastní web je v 21. století nejsnazší cestou, jak o sobě dát vědět potenciálním zákazníkům. Ověřte si, jestli na svém webu náhodou neděláte jednu z 9 rozšířených chyb.

1. Záhada na hlavní stránce

Trocha mystiky a tajemna ke kartářskému řemeslu patří. Přesto existuje jedno místo, kde záhady nemají co dělat. Je jím hlavní stránka neboli home page vašeho webu. Když někomu čtete z karet, můžete mluvit v hádankách a vyjadřovat se prostřednictvím metafor a podobenství. Na úvodní stránce je naproti tomu lepší jít rovnou na věc. A naprosto jasně říct, jestli vykládáte tarot nebo mariášky, on-line nebo osobně, a také jestli v Praze nebo v Českých Budějovicích.

2. Nepřehledná navigace

Webové stránky by měly být navržené tak, aby na nich návštěvník snadno a rychle našel to, co hledá. K orientaci slouží zejména menu, které obvykle najdeme vlevo nebo nahoře na stránce. V ideálním případě by mělo mít maximálně 5-7 položek. Osm je ještě v pohodě. Ale pokud do nabídky nacpete 14 nebo dokonce 20 různých možností, většinu klientů to spolehlivě odradí. Snažte se řadit věci logicky a spojovat věci, které k sobě patří. Oddělte placené služby od zajímavostí zdarma. Pokud možno se vyvarujte příliš kreativních názvů, pod kterými si potenciální zákazník nic nepředstaví. Poslední položkou menu by měla být stránka s názvem Kontakt. Je to takový úzus, takže většina návštěvníků ji přesně tam bude hledat.

3. Cizí doména

Doména je to, co zadáte do vyhledávače, abyste se dostali na svůj web. Pomáhá nejen vaše webové stránky dobře najít, ale také budovat váš brand neboli značku. Jednoduše se dá říct, že když adresa vašeho webu končí .com, .net., .org, nebo je mezi názvem a koncovkou ještě něco (například webnode, kvalitne, estranky), je to špatně. Proto investujte do vlastní domény s koncovkou .cz. Česká doména stojí kolem 200 Kč ročně a registrovat si ji můžete na kterékoli adrese z tohoto seznamu. Registrujte ji na svoje jméno a při registraci uveďte platný a fungující e-mail. Určitě nenechávejte doménu registrovat na tvůrce svého webu, ani na své příbuzné či přátele. Na svém webu si budujete značku a pověst, takže o ni nechcete přijít. Kdo je vlastníkem vaší (.cz) domény, si můžete ověřit zde.

4. Nečitelnost

Možná máte na webu spoustu užitečných informací. Ale návštěvníci si je nepřečtou. Důvody jsou velmi často grafické:

  • Základní písmo je moc malé
  • Text není dostatečně kontrastní, barva písma splývá s barvou podkladu
  • Jednotlivá písmena nebo řádky jsou příliš namačkané na sebe
  • Zvolený font není dobře čitelný (často se to stává zejména u tzv. psacích písem neboli scriptů)
  • Na stránce je nezformátovaná „cihla textu“

Podívejte se na svůj web kritickým okem. Opravdu se dá všechno dobře přečíst? V případě pochybností povolejte (nejlépe obrýlenou) kamarádku. Každopádně se vyplatí nastavit písmo alespoň na 16 px a volnější řádkování. Nejlépe se čte „černé na bílém“, čili tmavé písmo na světlém podkladě. Pokud to chcete jinak, ujistěte se, že mezi textem a podkladem je dostatečný rozdíl. Text na stránce se snažte co nejvíce graficky „rozsekat“. Používejte nadpisy, odrážky, ikonky a krátké odstavce, zarovnané doleva, ne do bloku. Důležité části textu můžete zvýraznit tučným písmem, citáty zase kurzívou.

5. Zbytečné animace

Spousta kartářských webů připomíná spíš pouťovou střelnici. Andělíček mává křídly, vedle mihotajícího plamene svíčky poskakuje jednorožec, nahoře pulzuje nadpis a pod tím vším ještě svítí hvězdičky nebo sněží… Kromě toho, že váš web nejednomu návštěvníkovi způsobí bolení hlavy, tyhle věci odvádějí pozornost od vašeho sdělení. Potenciální zákazník nakonec medituje nad blikajícími bannery, místo aby se k vám objednal na výklad. Kromě toho, dali byste si na web něco takového, kdybyste prodávali třeba boty, spojovací materiál nebo pojištění?

6. Rozsypaný čaj na mobilu

Na svůj web se pravděpodobně nejčastěji díváte z počítače. Ale napadlo vás ho někdy vyzkoušet z mobilu? Chytrý telefon má dnes v kapse skoro každý a samozřejmě ho používá i k prohlížení webu a vyhledávání služeb. Současné weby se běžně dělají tzv. responzivní. To znamená, že se jejich obsah sám přizpůsobí velikosti zařízení, na kterém si web prohlížíte. Když responzivní nejsou, obsahu je vidět jenom půlka. V tom lepším případě. V tom horším se celá grafika rozsype a text se nedá číst. Co s tím? Už když stránky zadáváte webmasterovi, požadujte responzivní verzi. U služeb typu Webnode většinou stačí přejít na novější šablonu.

7. Staré novinky

Pokud se výkladem karet živíte, váš web je vaše vizitka. Takže se ho vyplatí pravidelně aktualizovat. Svým zákazníkům tím dáváte najevo, že ještě žijete a že vám na nich záleží. Kromě toho snížíte riziko, že po vás budou poptávat služby, které už nenabízíte (protože je máte stále na webu), nebo vám budou chtít platit dva roky staré ceny. Na aktualizaci jsou citlivé zejména rubriky, jako jsou novinky či aktuality nebo blog. Na mnoha webech se v nich smutně krčí pár posledních příspěvků s dva až tři roky starým datumem. Rada je v tomhle případě jednoduchá. Pokud nemáte čas a chuť tvořit obsah pravidelně, raději si je na web vůbec nedávejte.

8. Comic Sans

Comic Sans je font neboli písmo. Vypadá takhle. Vymyslel ho zaměstnanec Microsoftu Vincent Connare jako hravou a dobře čitelnou výplň komiksových bublin. Skvěle se hodí do pozvánky na dětskou oslavu, do omalovánek nebo na dveře skautské klubovny. Ale na webových stránkách, určených primárně dospělému publiku, nemá co dělat. Na sdělování seriózních informací je totiž moc veselý a neformální. Někteří návštěvníci vašeho webu už tenhle ikonický font znají. Z vašeho webu okamžitě odejdou, protože čtou články, jako je tenhle nebo tenhle, a mají na věc stejný názor. Druhá skupina Comic Sans nepozná. Ale použité veselé písmo jim na první pohled neladí s obsahem. A tak odejdou také. Hledat někoho, kdo jim vyloží karty i na vážnou věc…

9. Chybějící povinné údaje

Pokud máte platný živnostenský list a na svém webu nabízíte služby za peníze, měl by mít stejné náležitosti jako faktura. Čili na něm musíte uvádět tzv. povinné údaje. K těm patří:

  • jméno (vlastní a pravé)
  • sídlo / místo podnikání
  • identifikační číslo (IČO)
  • údaj o zápisu do živnostenského nebo obchodního rejstříku

Tuhle povinnost vám ukládá Občanský zákoník a kontroluje místně příslušný živnostenský úřad. Při jejím porušení vám hrozí až stotisícová pokuta. Kde na webu takové údaje budete mít, je na vás. Ale nejspíš se nabízí patička webu nebo záložka Kontakt.   Foto: SplitShire

JE LIBO TAROT DO E-MAILU?

Jakmile na blogu vyjde nový článek, dáme vám vědět.