EET neboli elektronická evidence tržeb se měla kartářek (a kartářů) týkat v poslední čtvrté vlně od 1. května 2020. Co pro vás konkrétně EET bude znamenat, sepsala formou otázek a odpovědí účetní a daňová poradkyně Zuzana Bartůšková.
Bude se mě EET vůbec týkat?
Pokud poskytujete výklad karet profesionálně tj. jako podnikatel, tak velmi pravděpodobně ano. EET podléhají všechny tržby (tržbou se rozumí příjem peněz od zákazníka za poskytnuté služby či prodej zboží) přijaté hotově, a také platby uskutečněné platební bránou (jako je např. Paypal, PayU, Google Checkout, Click2Pay, GoPay apod.), bitcoiny či dalším způsobem.
Evidenci nepodléhá pouze příjem přijatý bankovním převodem z účtu na účet a podle rozhodnutí Ústavního soudu z roku 2018 také platby kartou. Evidují se i přijaté zálohy a prodej dárkových poukázek. EET se týká i neplátců DPH.
Musím si kvůli EET kupovat kasu a tiskárnu účtenek?
Nemusíte. EET je možné provozovat na různých platformách, od chytrého mobilu, přes tablet, počítač až po pokladní systém. Zařízení musí být ale připojené k internetu. Pokud pracujete v lokalitě, kde není připojení k internetu dostupné, můžete požádat finanční úřad o evidenci ve zjednodušeném režimu.
K tisku účtenek lze použít jakoukoliv tiskárnu, jakou dosud používáte. Není nutné kupovat pokladní tiskárnu. Účtenka EET nemá předepsanou velikost a dokonce ani pojmenování.
Než se rozhodnete cokoliv kupovat zjistěte, zda řešení na fakturaci, které již používáte, EET podporuje. EET umí i mnoho online fakturačních programů. Za všechny mohu doporučit Fakturoid nebo bezplatnou mPohodu.
Co musím udělat před tím, než budu moci evidovat tržby?
1. Získat autentizační údaje
Autentizační údaje jsou v podstatě přihlašovací údaje – jméno a heslo pro přihlášení do webové aplikace Elektronická evidence tržeb na stránkách Daňového portálu – www.daneelektronicky.cz.
Požádat o ně lze dvěma způsoby. Buď osobně na jakémkoliv finančním úřadě, tj. nemusí to být ten váš, kam patříte.
Nebo elektronicky na daňovém portálu pomocí formuláře Žádost o autentizační údaje. K tomu potřebujete mít zřízenou datovou schránku k potvrzení elektronického formuláře. Datovou schránku podnikající fyzické osoby vám zdarma zřídí na jakémkoliv Czech Pointu.
2. Přihlásit se do webové aplikace EET a nastavit si svůj profil
Pomocí autentizačních údajů se přihlásíte do aplikace Elektronická evidence tržeb na Daňovém portálu. A nastavíte si nové heslo.
3. Oznámit údaje o provozovnách
V aplikaci dále každý podnikatel nastaví “provozovnu”. Nejedná se o provozovnu, jak jsme zvyklí podle Živnostenského zákona, kterou musíte mít nahlášenou na živnostenském úřadě. Jde o speciální pojem ze Zákona o EET. Tj. o místo, kde se setkáváte se svými zákazníky a přijímáte tržby.
Můžete jít tedy o konkrétní místo s adresou (byt, studio apod.) tzv. stálá provozovna, ale i např. o automobil (mobilní provozovna) nebo váš web (virtuální provozovna). Nahlásit musíte všechny provozovny, kde dochází k přijímání tržeb. Minimálně jednu.
4. Získat certifikát
Po vyplnění údajů o provozovnách lze požádat o vydání certifikátu. Certifikát slouží k tomu, aby Finanční úřad poznal, kdo posílá údaje o tržbách. Tj. je to něco jako váš elektronický podpis pro EET. Certifikát je zdarma a můžete jich mít kolik chcete. Např. pro každou pokladnu. Většině kartářek bude stačit jeden. Pro vydání certifikátu vyplňte v aplikaci Žádost o vydání certifikátu.
5. Nainstalovat certifikát
Získaný certifikát nainstalujete do svého systému pro EET. Přesný postup doporučuji konzultovat přímo se svým dodavatelem EET řešení. Např. Fakturoid má návod na nainstalování certifikátu popsaný přímo na svých stránkách.
A co dál?
V okamžiku, kdy od zákazníka obdržíte platbu za výklad, musíte jí neodkladně zaevidovat ve svém zařízení na EET, online odeslat na Finanční úřad a předat zákazníkovi účtenku. Účtenku si zákazník nemusí vzít.
Na účtence pro EET musí být minimálně tyto údaje:
- fiskální identifikační kód (FIK) – vygeneruje program
- daňové identifikační číslo (DIČ) poplatníka – mají ho i neplátci DPH, je to to co píšete na přiznání k dani z příjmů
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
- celkovou částku tržby
- bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Účtenka může obsahovat i další údaje nezbytné podle jiných zákonů, např. údaje o konkrétním plnění nebo náležitosti daňového dokladu u plátců DPH. Není to ale nezbytné a můžete vystavovat zákazníkovi daňový doklad zvlášť.
Musím řešit EET se svojí účetní?
Ne nemusíte. EET je samostatný systém, který nemá přímý vliv na účetnictví, DPH ani daň z příjmů. Údaje z EET nelze použít pro sestavení DPH ani přiznání k dani z příjmů. Účetní nemusí vaše údaje z EET vůbec vidět.
Ještě mám nějaké povinnosti?
Musíte na místě kde přijímáte tržby umístit informační oznámení. Toto oznámení musí být dostatečně viditelné a dobře čitelné. Text oznámení je striktně dán Zákonem o EET a není možné ho nijak upravit. Text zní: “Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Toto oznámení musíte mít i na svých webových stránkách, pokud na nich nabízíte své zboží nebo služby a umožňujete prostřednictvím těchto stránek zákazníkovi zaplatit.
Článek se zabývá nejčastějšími situacemi. Neřeší všechny varianty, které mohou v praxi nastat. Pro bližší informaci o EET se podívejte na oficiální stránky Finanční správy a Ministerstva financí ČR www.etrzby.cz.